پژوهش و نوآوري

عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.
ساعت فلش مذهبی
  • خانه 

کارگاه پایان نامه نویسی

09 اسفند 1396 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

در مورخ1396/12/03  جلسه اول كارگاه پایان نامه نویسی با حضور جناب آقاي سلحشور  ،استاد حوزه و دانشگاه در مركز تخصصي الزهراء سلام الله عليها  شهرستان قروه  برگزار گردید.

استاد فرمودند:در انتخاب موضوع  طلاب مشكلاشان اين است كه هر موضوعي را كه انتخاب مي كنند مي گويند تكراريست .

 در جواب بايد گفت .پژوهشگر  در دانشگاه و حوزه اولين مساله  اي كه با آن روبرو مي شود اين است كه:بايد پژوهش اوبه  يكي از مجهولات بشر بپردازد براي آن جواب پيدا نمايد  نبايد وقت خود را  بر روي معلومات بشربگذارد زيرا: به اين پژوهش نمي گويند. مثلا بررسي حسد در قرآن ، در اين مورد  بسيار كتاب نوشته شده حال پژوهشگر مي خواهد با نوشتن پايان نامه چه گره اي از مشكلات جامعه حل مي كند .مگر اينكه آن موضوع را با رويكرد جديد نگاه كند  در واقع مجهولات پژوهشگر  بايد ناظر بر يكي از ابعاد موضوع باشد . اولين بعد 1. چيستي موضوع پاسخ به چيستي موضوع است اصطلاحا ماهيت شناسي مي گويند 2. دومين بعد پاسخ به چگونگي موضوع است .

3.پاسخ به چرايي موضوع (علت شناسي موضوع )4.پاسخ گويي به كجايي موضوع (مكان شناسي مكان يابي)

5.پاسخ به اثرات و كاركرد هاي موضوع (يعني نتايج عملكرد ي و رفتاري پژوهش)

6.پاسخ به سير تكوين و تحول موضوع (تكامل تاريخي و رشد پديده )

ايشان در ادامه به مباني پيدايش مساله تحقيق پرداختند و فرمودند :

اولين مبنا حس كنجكاوي  است . كه انسان به لحاظ برخورد دار بودن از قواي فكري و عقلي ، هميشه در انديشه و تفكر در جهان و مسائل گوناگون  است و ذهنش هميشه به صورت سيال در جريانه و كنجكاوي يكي از مولفه هاي جريان سيال ذهن است.

در كنار اين معلومات و شناخته شده ها مجهولات پژوهشگر  زياد تر مي شود

ايشان فرمودند :

اولين مساله كه شما را به پژوهش واردار مي كند كنجكاوي است  و دومين مساله تجارب شخصي و سومين مساله مطالعه آثار مكتوب است كه شامل مقاله و كتاب و..

4. استفاده از منابع شفاهي (عمده سخنراني ها و مباحثه ها ، نشستن پاي مناظر ه ها  برنامه هاي راديويي ،همچنين نشستن پاي سخنراني هاي رهبري  ، فيلم ها ، سريالهاي تاريخي مذهبي

5. نيازسنجي متقاضيان در سازمانها (مثلا سازمان آموزش و پرورش چه پژوهشي دارد كه شما مي توانيد هم پژوهش ايشان را انجام داده و هم از حمايت هاي پژوهشي اين سازمان بهره مند شويد)

ايشان در ادامه بيانات خود فرمودند: ويژگيهاي تحقيق عبارتند از:

1.ادراكي بودن

اين امر بدين معناست که محقق بايد مسئله را با تمام وجود ادراک کرده باشد. مسائلى که جنبهٔ القايى داشته و ادراک نشده باشند، نمى‌توانند توجه محقق را جلب کنند، بعلاوه اين‌که هدف و جهت‌گيرى تحقيق براى محقق مبهم خواهد بود.

2.بسيط بودن

مسئله بايد واحد باشد و حالت ترکيبى نداشته باشد.

3.ميكرو بودن( جزيي و مشخص باشد )

مسائل کلان و عمومي در تحقيق علمى حل نمى‌شود؛ چون محقق فرصت و منابع مالى لازم را ندارد. علاوه بر اين، عملياتى کردن متغيرهاى مسائل کلى‌تر و ماکرو مشکل است و اندازه‌گيرى آن امکان‌پذير نيست.

4. نو بودن مساله

مسئله تحقيق بايد اصيل و جديد باشد ؛ البته بجز مسائل و موضوعاتى که عنوان ثابت دارند، ولى از متغيرهاى مکانى تأثير پذيرفته‌اند يا نظريه‌اى را مورد آزمايش قرار مى‌دهند.

5.مرتبط با رشته تخصصى محقق باشد .

6. شفاف بودن مساله

مسئله تحقيق از نظر موضوع، مفاهيم، ابعاد مجهول، متغيرهاى اندازه‌گيري، چهارچوب نظرى و مبناى فرضيه‌سازى قابل آزمايش، بايد شفاف باشد و در آنها ابهامى وجود نداشته باشد.

7.ابطال پذيري فرضيه ها( فرضيه بايد ناظر بر حدس و گمانهايي باشد كه جهت دار و مشخص باشد و امكان رد و تاييد داشته باشد)

ايشان در ادامه مباحث به شيوه نگارش  پايان نامه اشاره نمودند و فرمودند:

1. جملات از لحاظ انشايي بايد گويا و رسا باشند.از جملات ادبي پرهيز شود .

2. الفاظ و تركيبات حدالمقدور بايد فارسي باشد.

3.الفاظ و تركيبات جدا نوشته شود .(ميشود غلط و مي شود درست و صحيح است)

4.علائم نگارشي بسيار مهم است و بايد رعايت شود.و به توضيح علائم نگارشي پرداخته شد.

و در آخر به  حل مشكلات پژوهشي طلاب  با ذكر مثالهايي پرداخته شد.

کارگاه پایان نامه نویسی

 

 

 

 

 

 

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: اردو, گارگاه لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

پژوهش و نوآوري

مركز تخصصي الزهرا ، سلام الله عليها قروه (سطح سه) رهبر معظم انقلاب در زمینه پژوهش فرمودند: بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدفهای والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اردو
  • بدون موضوع
  • حج
  • روزه داری
  • شب قدر
  • عمل در قرآن
  • مفاله
  • مهدویت
  • نسشت مشاوره تحصیلی ، پژوهشی
  • نشست
  • نشست با طلاب
  • همایش
  • ولادت امام حسین
  • ولادت امام سجاد
  • کرسی
  • گارگاه

پیوندهای وبلاگ

  • آموزش پژوهش و نگارش علمي (حوزه)

اخبار

کد اخبار

حدیث روز

ابزار حدیث

مترجم

دیکشنری

رزمندگان

مهدویت امام زمان (عج)

ذکر هر روز

ذکر روزهای هفته

مهدویت

مهدویت امام زمان (عج)

k

u

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس