تربیت عبادی در قرآن
تربیت عبادی در قرآن
استاد راهنما
سرکار خانم دکتر صغری ملاولی
پژوهشگر
زینب عربیان،فاطمه شیخ جعفری،راحله اسفندیاری
چکیده:
یکی از برنامه های دین اسلام برای رسیدن انسان به سعادت و قرب الهی، «عبادت و بندگی» است، چرا که عبادت یکی از نیازهای واقعی و اساسی است که ریشه در اعمال جان و فطرت بشر دارد و اسلام آن را به منزله یک برنامه جامع تربیتی برای پرورش و تکامل روح و روان انسان برنامه ریزی کرده است.
از این رو یکی از ابعاد علمی و اخلاقی قرآن شیوه تربیت عبادی آن است ، تربیت عبادی، یعنی«آموزش عبادات به متربیان و متعهد کردن آنان به انجام آنها» و به دیگر سخن:«تربیت عبادی» به معنای ایجاد تدریجی و گام به گام روح عبادت و بندگی پروردگار عالم در فرزندان است.
در این تحقیق سعی شده است تا با بیان مبانی،ابعاد، اهداف، ویژگی ها و موانع تربیت عبادی مبتنی بر آیات قرآن تصویری از نحوه و چگونگی تربیت عبادی قرآن و روش قرآن را در رشد دادن و تربیت انسانها در مسیر عبودیت و بندگی بیان کند، از این رو، بعد از مفهوم شناسی عبادت و تربیت به مبانی تربیت عبادی در قرآن همچون؛ خدامحوری، فقر ذاتی انسان، ابعاد تربیت عبادی از قبیل عقلانی، جسمانی و اجتماعی-سیاس بودن عبادت، اهداف تربیت مانند لقاء الله، ویژگی تربیت عبادی خاضعانه، خالصانه، عالمانه، عاشقانه و… و نیز موانع و آسیبهای تربیت عبادی پرداخته شده است.
اگر انسان در مسیر عبادی و بندگی خدا به طور صحیح و نظامند گام نهد و آن را تداوم بخشد، به اهداف والایی دست پیدا می یابد و یکی از مهمترین و اساسی ترین هدف تربیت عبادی رساندن انسانها به مقام والای قرب و لقای الهی است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. 1
فصل اول:کلیات
1-1 تعریف و تبیین موضوع. 3
1-2 اهمیت و ضرورت. 3
1-3 اهداف و فواید. 4
1-4 فرضیه پژوهش.. 4
1-5 پیشینه تحقیق. 5
1-6 سوالات تحقیق. 5
1-7 روش تحقیق. 6
1-8 محدودیتها و مشكلات تحقیق. 6
فصل دوم:مفهوم شناسی
2-1 تربیت. 8
2-1-1 معنای لغوی تربیت. 8
2-1-2 معنای اصطلاحی تربیت. 9
2-2 عبادت. 10
2-2-1 معنای لغوی عبادت. 10
2-2-2 معنای اصطلاحی عبادت. 11
2-3 عبد. 11
2-3-1 معنای لغوی عبد. 11
2-4 اطاعت. 11
2-4-1 معنای لغوی اطاعت. 11
2-4-2 معنای اصطلاحی اطاعت. 11
فصل سوم:فلسفه عبادت و مبانی تربیت عبادی در قرآن
3-1 خدامحور بودن نظام خلقت. 13
3-1-1 شیوه اندیشیدن در صفت خالقیت خدا 13
3-1-2 نظم حیرت انگیز عالم گواه وجود خداست. 15
3-2 فقر ذاتی انسان و غنی بالذات بودن خداوند عالم.. 17
3-2-1 فلسفه عبادت. 18
3-2-2 فطرت توحید. 26
3-3 خداوند، خالق ، مدبر و مربی موجودات عالم و احوالات آنها 27
3-3-1 خدا، بهترین مدبر 28
3-3-2 عزّ قدس الهی. 29
3-3-3 مسئولیت انسان در برابر خدا 31
3-3-4 ربوبیت الهی. 35
فصل چهارم: ابعاد تربیت عبادی در قرآن
4-1 عبادت عقلانی. 38
4-1-1 عقل. 38
4-1-2 ضرورت عقلی نیایش.. 38
4-1-3 عقل، رابطه الهی. 39
4-1-4 بینایی عقل. 40
4-1-5 نورانیت عقل. 41
4-1-6 عقل و بندگی. 42
4-1-7 پرورش تعقل اخلاقی در کنار پرورش تعبد. 44
4-1-8 راه زدودن غفلت عقل پس از تبعیت از هوای نفس.. 46
4-1-9 حکومت عقل. 47
4-2 عبادت جسمانی. 48
4-2-1 رابطه روح و جسم در قیامت. 48
4-2-2 عبادت زبان. 49
4-2-3 عبادت اعضاء و جوارح. 49
4-2-4 عبادت شکم. 50
4-2-5 عبادت(پاکدامنی) 50
4-2-6 نماز 50
4-2-7 روزه. 51
4-2-8 خمس و زکات. 51
4-2-9 جهاد. 52
4-2-10 امر به معروف و نهی از منکر 52
4-3 عبادت اجتماعی، سیاسی. 53
4-3-1 نماز جمعه. 53
4-3-2 اهمیت نماز جمعه. 54
4-3-3 حج. 56
4-3-4 انتخابات. 60
4-4 راه های عبادت. 63
4-4-1 تفکر در آفرینش.. 64
4-4-2 کسب و کار 66
4-4-3 آموختن دانش.. 67
4-4-4 نیکی به والدین. 69
4-4-5 خدمت به مردم. 71
4-4-6 انتظار حکومت عدل جهانی. 72
نتیجه گیری. 75
فهرست منابع. 76