برگزاری نشست ارزش علم و اهمیت علوم دینی
بسمه تعالی
در مورخه29 /96/08 نشستي با طلاب و با حضور حجت الاسلام و المسلمين آقاي عابدین رستمی استاد حوزه و دانشگاه در مركز تخصصي الزهرا سلام الله عليها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی شهرستان قروه برگزار گردید .
استاد حجت الاسلام و المسلمين آقاي عابدين رستمي در نشستي كه با طلاب «درباره ارزش علم آموزي و اهميت علوم ديني »داشتند فرمودند:
ارزش علم آنقدر است كه كلب اگر علم ياد بگيرد ارزش پيدا مي كند واز او كلب نگهبان خواهد ساخت. نكته اي كه در اين جا بايد به آن اشاره كرد اين است كه علمی که در آیات و روایات از آن سخن به میان آمده علم حضوری است که تبدیل به عمل می شود .و اگر تمام علم ما اکتسابی باشد تا کنار قبر با ما خواهد آمد نه بیشتر از آن اما اگر هر علمی تبدیل به عمل گردد این علم او چهره ای در آخرت برای او پیدا خواهد کرد.
ايشان در ادامه بیانات خود اشاره به حدیثی نموده و فرمودندأَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ. علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى افكند و این علم مختص به علما نیستت اگر علمی متخلق به اخلاق و آداب اسلامی گردد و اين علم او را نه تنها در دنيا بلكه در آخرت همراهي خواهد كرد و در ادامه حديثي از پيامبر اكر م (صلي الله عليه وآله) را بيان نمودند كه فرموده است :العِلمُ عِلمانِ: عِلمُ الأديانِ، و عِلمُ الأبدانِ . علم بر دو قسم است: علم اديان و علم ابدان.و اساس علم علمي است كه به علم دين شناخته شود و علم نظري كه پشتوانه ي علمي به خود نگيرد علم نافعي نخواهد بود و صرف عقيده به خداوند متعال انسان را نجات نخواهدداد.مگر اينكه همراه اين اعتقاد عمل باشد علما و كساني كه به ظاهر جاهل بودند و سواد نوشتن و خواند ن نداشتن در قيامت جز عالمان خواهند بود چرا كه به هر كاري كه دين دستور داده است عمل كرده اند . امام علم ابدان علميست كه در مسير زندگي انسان قرار مي گيرد مانند علم شيمي و مكانيك و …. يك مجموعه علوم اكتسابي و اصولي كه عملياتي شدن در صورت روح و تجرد را ندارند .اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْهر چه علم انباشتهتر بشود ، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، اين علم او را از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند.بايد علم ما همراه با اخلاق و آداب اسلامي باشد وگر نه فايده اي براي ما در بر نخواهد داشت .نفس انسان مانند دستگاهي عمل مي كند يا شما به بهشت مي برد يا به جهنم . اساس عالم بودن بر اساس خروجي آن است و كسي كه متخلق به آداب اسلامي نباشد علم او نيز نافع نخواهد بود .
در ادامه استاد فرمودند :اما اگر به مجموعه آن چیزی که ما از علم میشناسیم نگاه کنیم، حجم بزرگی است که نمیتوان به سادگی همه آن را در مدت عمر تحصیل کرد و عالم به همه علوم به شکل فعلی شد. پس چه کنیم که در این مدت کوتاه عمر، علومی را فعلیت و ظهور بخشیم که در شرافت و کرامت آدمی نقش مستقیم و تأثیرگذاری دارد؟
در جواب اين سوال حديثي از امام كاظم در پاسخ به اين پرسش آوردند كه امام موسی کاظم(ع) مي فرمايد :علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم: اول اینکه خدای خودت را بشناسی؛ دوم اینکه بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است؛ سوم اینکه بشناسی که خداوند چه چیزی از تو میخواهد؛ و چهارم اینکه بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج میکند .
1. خداشناسی و معرفتالله: نخستین علم و مهمترین علوم که جایگاه انسانیت آدمی را تثبیت میکند، همان معرفتالله است. پس علم یابی بشر به صفات الهی بویژه توانایی و قدرت خداوند از مهمترین و اساسیترین علومی است که انسان میبایست در طول عمرش کسب کند؛ زیرا شناخت خداوند جهت و سبک زندگی را دگرگون میکند. هر چه انسان به صفات الهی و قدرتش آگاهتر و داناتر باشد به همان میزان در راه مستقیم گامهای استوارتری بر میدارد و عزم علمی او را در عزم عملی یاری میرساند
2- خودشناسی و معرفت نفس: انسان باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد تا بتواند در مسیر درست گام بردارد. اینکه بداند در ذاتش فقر امکانی و وجودی است و همه هستی او با قوت الهی باقی و برقرار است و اگر این قوت حذف شود نیستی و نابودی محض خواهد بود و تنها راه دستیابی به غنا آن است که همواره متصل به خداوند باشد که غنی بالذات است
3- هدفشناسی و راهشناسی: سومین علم برتر این است که انسان بداند هدف آفرینش و از جمله آفرینش خودش چیست؟! اینکه خداوند حکیم که همه چیز را هدفگذاری کرده و به هدفی آفریده، از انسان به عنوان یکی از آفریدههایش چه میخواهد. اگر انسان هدف اصلی آفرینش خویش را بداند میتواند در همان مسیر گام بردارد و همه ابزارها و امکانات رسیدن به آن را شناسایی کند و به کار گیرد.
4.مانعشناسی: از علوم دیگری که لازم است انسان بداند و از مهمترین و برترین علوم ،مانعشناسی است. اینکه انسان بداند که چه علل و عواملی سد راه او خواهد شد و اجازه نمیدهد او به کمال برسد و هدف آفرینش را تحقق بخشد و در مقام خلافت الهی قرار گیرد.. یادگیری و تعلم علم احکام و فقه و اخلاق و ادب از واجبات است تا انسان بداند چه چیزهایی موجب رشد و یا مانع از آن هستند تا بتواند در مقام عمل بدان توجه یابد.
و در پايان بيانات خود فرمودند كه : هر كس بايد در وجود خود ظرفيت علمي ايجاد كند تا اين علم او نور شود و او را تا قيامت همراهي نمايد .وعلم اديان علمي است كه دين را در وجود انسان نهادينه مي كند و اگر اين علم با اخلاص همراه نباشد انسان را نجات نخواهد داد
.