بسمه تعالی
در مورخ 10/12/1396 کارگاه پایان نامه نویسی برای طلاب پایان نامه نویس با حضور جناب آقای سلحشور استاد حوزه رو دانشگا ه در مرکز تخصصی الزهرا ء سلام الله علیها شهرستان قروه برگزار گردید .
ایشان در این جلسه فرمودند :تکنیک های مساله یابی شامل موارد زیر است :
1.بعد علت وجودی و بقاء2.بعد کارکردی 3. بعد مکانی(هر پدیده یا هر سیستمی که دارای یک مکان جغرافیایی ویژه است .بنابر این شناخت و چگونگی استقرایی پدیده ها و فعالیت یا سیستم در مکان و فضای جغرافیایی و همین طور کارکرد آنها در مکان یابی پدیده ها و برنامه ریزی می تواند موضوع پژوهش باشد .هر موضوعی یک فضایی دارد 4.بعد تکوین پدیده :هر پدیده یا سیستم دارای چرخه ی حیات و سیر تکوین و تحول و تطور است این پدیده چه تحولاتی داشته است.و چه حیطه ای را طی کرده است. 5.بعد کالبد شکافی پدیده (سیستم شناسی)این بعد جنبه ی توصیفی پدیده دارد . این بعد زیر مجموعه هایی دارد زیر مجموعه ها شامل 1. ماهیت شناسی و شناخت سرشت و ماهیت یعنی گونه شناسی 3. طبقه بندی و شناخت شاخص ها و ویژگی های سیستم پدیده یا فعالیت .
ایشان فرمودند:
بعد کالبد شناسی شامل موارد زیر است :
1.فرآیند شناسی (در هر پدیده فرآیند های برای تحلیل به چشم می خورد که شامل مجموعه ای از مراحل سیستماتیک و یا شکل گیری رویدادهاست .حال شناخت این فرآیند ها و یا مدل سازی برای این فرآیند ها می تواند موضوع یک پایان نامه باشد.
.2.روند شناسی (پدیده ها و رخدادها دارای شدت و ضعف در جریان خود می باشد .و تغییرات جریان و نوسان آن بر آورد می شود .ضرایب رشد و نظایر آن می تواند موضوع پایان نامه باشد.
3.ساختار شناسی (پیکر شناسی )پدیده ها و سیستم ها دارای اجزا ء و ترکیبات خاص می باشند.شناخت ساختار یک پدیده و یا سیستم و یا فعالیت و اجزاء مرکب و نحوه ی ترکیب آن می تواند موضوع پژوهش باشد.
تمام تحقیقهایی که در رابطه با روش شناسی کار شده است متمرکز بر ساختار شناسی است.
استاد در ادامه بیان نمودند که :شناسایی و تحلیل مساله تحقیق یا مساله شناسی دارای 6مرحله است.که شامل:
1.پردازش و صورت بندی عنوان پژوهش
2.استفهامی کردن موضوع پژوهش (سوالات اصلی)عنوان پژوهش باید در قالب یک جمله پرسشی تحت عنوان سوال اصلی تحقیق صورت بندی شود .تا باعث جهت گیری ذهن پژوهشگر در راستای هدف تحقیق گردد.
3.سوالات فرعی (در گام بعدی پژوهشگرباید سوالات اصلی تحقیق را به سوالات خرد تقسیم کنید.)
4.محدود کردن مسئله موضوع (موضوع و مسئله پژوهشی باید از حیث زمانی و مکانی و فضایی و موضوعی محدود شود .
5.محدوده مکانی و فضایی (قلمرو جغرافیایی مسئله دقیقا مشخص شود . محدوده ی مفهومی و موضوعی مسئله باید رعایت شود تا از تداخل در مسائل دیگر پیش گیری می شود .و از گزینش مسئله ترکیبی باید پرهیز نمود یعنی فقط باید یک بعد باید مورد مطالعه قرار دهد.یعنی یا علت شناسی و یا فرآیند شناسی و یا کارکرد شناسی
البته باید بستر مسئله مشخص شود .مسائل با بستر های جغرافیایی فرهنگی ،سیاسی، اقتصادی و غیره مرتبط هستند.
عنصر زمان در همه پژوهش ها قاعده است و اهمیت دارد.البته اگر زمان مطرح نبود مکان مطرح است اگر مکان نبود بستر مطرح است.
ایشان فرمودند :
6.ابعاد مسئله بصورت کمی و کیفی است که پژوهشگردنبال کدام بعد از مسئله پژوهش است.
در آخر ایشان فرمودند پژوهشگر باید در نظر داشته باشد چه متغیرهایی در این مسئله اثر می گذارد .و حدود آنها را تشخیص دهد و سپس یک متغیر را در نظر بگیرید.