پژوهش و نوآوري

عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.
ساعت فلش مذهبی
  • خانه 

کارگاه ساعات پژوهشی( منبع یابی تخصصی)

08 خرداد 1397 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

مورخ 97/02/03 کارگاه ساعات پژوهشی( منبع یابی تخصصی) با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین آقای عابدین رستمی درمرکز تخصصی الزهراء سلام الله علیها شهرستان قروه برگزار گردید.

 استاد در این جلسه درباره منبع گزینی فرمودند :منبع گزینی مطالعه همه ی  منابع یافت شده و در ادامه پالایش و گزینش منابع مهم و سودمند به نوعی که دقیق ترین ارتباط را با مسئله داشته باشد .

ایشان درادامه کارگاه به چیستی و چگونگی مطالعه اشاره نموده  و مراحل آنها را بیان نمودند.و فرمودند مهمترین منابع عام علوم نقلی رشته تفسیر و علوم قرآنی شامل موارد ذیل می باشد.

1.مباحث اعتقادی و اندیشه ای در حوزه بود و نبود و هست ها و نیست ها

2. مسائل اخلاقی و انگیزشی مسائل هر دو مورد (در باید ها و نباید ها)

3.احکام فقهی ، حقوقی

4.گزارش های تاریخی

علوم عقلی در رشته های منطق ، فلسفه ، کلام، عرفان نظری و علوم نقلی در رشته های تفسیر و علوم قرآن و علوم حدیث و فقه و اصول و اخلاق و تربیت و تاریخ و سیره است.

استاد در ادامه کارگاه مهمترین  منابع بیرونی و درونی تفسیر و علوم قرآن را بیان نمودند.و در پایان تفاسیر اهل تشیع و اهل سنت و نرم افزار های آن را به طلاب معرفی نمودند.

 

 نظر دهید »

پی دی اف کارگاه جست و جوی تخصصی در پایگاههای اطلاع رسانی (مرکز تخصصی الزهرا، سلام الله علیها )

18 اردیبهشت 1397 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

                                        دانلود پی دی اف سرچ پیشرفته

 نظر دهید »

پی دی اف کارگاه جست و جوی تخصصی در پایگاههای اطلاع رسانی (مرکز تخصصی الزهرا، سلام الله علیها )

18 اردیبهشت 1397 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

                                              دانلود پی دی اف مهارت های اطلاع یابی

 2 نظر

منبع یابی تخصصی (مهارت افزایی در راستای نگارش پایان نامه )

14 اردیبهشت 1397 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

بسمه تعالی
در تاریخ 06 /97/02 و 97/02/11ساعات پژوهشی ، منبع یابی تخصصی (مهارت افزایی در راستای نگارش پایان نامه )با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای رستمی استاد حوزه و دانشگاه در مرکز تخصصی الزهرا ء شهرستان قروه برگزار گردید.
در جلسه قبل در باره جمله در پاراگراف بحث نمودیم و در آن جلسه بیان نمودیم که جمله در پاراگراف می تواند چرخشی و یا تعلیقی و می تواند مستقیم باشد . که غالبا جمله مستقیم است .و در بعضی مواقع تعلیقی است. در پاراگراف تعلیقی دغدغه اصلی نویسنده در آخر جمله است . و نقطه اوجی دارد . جمله چرخشی و جمله موضوع یک حالت پیدا می کند .یک حالت اوج و یک حالت فرود دارد.
استاد در ادامه کارگاه پاراگرافهای نوشته شده توسط طلاب را بررسی نمودند.
و در ادامه ایشان مهارتهای تدوین پایان نامه را بیان نمودند و فرمودند:
فیش ها ی شما ارتباط برقرار می کند .
ایشان در ادامه فرمودند:
انطباق فیش ها با طرح تفصیلی به منظور آسانتر شدن نگارش تحقیق می باشد .
3. بازخوانی و اصلاح :
بعد از اینکه محتوی فیش ها در کنار هم چیده باشند . محقق باید آن را باز خوانی نموده و در صورت اشکا ل اصلاح نماید . اگر این بازخوانی در فصل است بهتر است محقق فصل را تحویل استاد راهنما و مشاور دهد تا نظرات آنها نهایی شود .مر حله چهارم :
به فکر نوشتن فصول بعد و یا ادامه تحقیق و تهیه پیش نویس آن باشد . یعنی فیش ها ی مربوط به آن فصل که تحویل استاد راهنما و یا مشاور اداره می شود . بعد از دریافت بازخورد و اشکالها اصلاح نهایی نماید . مرحله ششم :همه ی نوشتار را یک جا کنار هم قرار داده بازخوانی و باز اندیشی کند . و پیشنهادهای استادان را در آن اعمال نهایی کند .
نکته :
چون فصلها مستقل از هم هستند بهتر است که محقق بع داز اتمام هر فصل آن را تحویل استاد راهنما و مشاور دهد . و این از دو جهت مطلوب است .
1. صرفه جویی در وقت 2. موجب می شود که اشکالات نقدها و پیشنهادات برای اصلاح صریح تر بازتاب داده شود .

استاد رستمی در جلسه بعدی نحوه ی سرچ مقالات را در پایگاههای پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و نورمگز و مرکز تخصصی مطالعات استراتژیک و …. را بصورت کارگاه عملی برای طلاب بیان نمودند.

 

 نظر دهید »

بسمه تعالی در مورخ 10/12/1396 کارگاه پایان نامه نویسی برای طلاب پایان نامه نویس با حضور جناب آقای سلحشور استاد حوزه رو دانشگا ه در مرکز تخصصی الزهرا ء سلام الله علیها شهرستان قروه برگزار گردید

12 اسفند 1396 توسط معاونت پژوهش مرکزتخصصی الزهرا (س) قروه

 

بسمه تعالی

در مورخ 10/12/1396 کارگاه پایان نامه نویسی برای طلاب پایان نامه نویس با حضور جناب آقای سلحشور استاد حوزه رو دانشگا ه در مرکز تخصصی الزهرا ء سلام الله علیها شهرستان قروه برگزار گردید .

ایشان در این جلسه فرمودند :تکنیک های مساله یابی شامل موارد زیر است :

1.بعد علت وجودی و بقاء2.بعد کارکردی 3. بعد مکانی(هر پدیده یا هر سیستمی که دارای یک مکان جغرافیایی ویژه است .بنابر این شناخت و چگونگی استقرایی پدیده ها و فعالیت یا سیستم در مکان و فضای جغرافیایی و همین طور کارکرد آنها در مکان یابی پدیده ها و برنامه ریزی می تواند موضوع پژوهش باشد .هر موضوعی یک فضایی دارد  4.بعد تکوین پدیده :هر پدیده یا سیستم دارای چرخه ی حیات و سیر تکوین و تحول و تطور است این پدیده چه تحولاتی داشته است.و چه حیطه ای را طی کرده است. 5.بعد کالبد شکافی پدیده (سیستم شناسی)این بعد جنبه ی توصیفی پدیده دارد . این بعد زیر مجموعه هایی دارد زیر مجموعه ها شامل 1. ماهیت شناسی و شناخت سرشت و ماهیت یعنی گونه شناسی 3. طبقه بندی و شناخت شاخص ها و ویژگی های سیستم پدیده یا فعالیت .

ایشان فرمودند:

بعد کالبد شناسی شامل موارد زیر است :

1.فرآیند شناسی   (در هر پدیده فرآیند های برای تحلیل به چشم می خورد که شامل مجموعه ای از مراحل سیستماتیک و یا شکل گیری  رویدادهاست .حال شناخت این فرآیند ها و یا مدل سازی برای این فرآیند ها می تواند موضوع یک پایان نامه باشد.

.2.روند شناسی (پدیده ها و رخدادها دارای شدت و ضعف در جریان خود می باشد .و تغییرات جریان و نوسان آن بر آورد می شود .ضرایب رشد و نظایر آن می تواند موضوع پایان نامه باشد.

3.ساختار شناسی (پیکر شناسی )پدیده ها و سیستم ها دارای اجزا ء و ترکیبات خاص می باشند.شناخت ساختار یک پدیده و یا سیستم و یا فعالیت و اجزاء مرکب و نحوه ی ترکیب آن می تواند موضوع پژوهش باشد.

تمام تحقیقهایی که در رابطه با روش شناسی کار شده است متمرکز بر ساختار شناسی است.

استاد در ادامه بیان نمودند که :شناسایی و تحلیل مساله تحقیق یا مساله شناسی  دارای 6مرحله است.که شامل:

1.پردازش و صورت بندی عنوان پژوهش

2.استفهامی کردن موضوع پژوهش (سوالات اصلی)عنوان پژوهش باید در قالب یک جمله پرسشی تحت عنوان سوال اصلی تحقیق صورت بندی شود .تا باعث جهت گیری ذهن پژوهشگر در راستای هدف تحقیق گردد.

3.سوالات فرعی (در گام بعدی پژوهشگرباید سوالات اصلی تحقیق را به سوالات خرد تقسیم کنید.)

4.محدود کردن مسئله موضوع (موضوع و مسئله پژوهشی باید از حیث زمانی و مکانی و فضایی و موضوعی محدود شود .

5.محدوده مکانی و فضایی (قلمرو جغرافیایی مسئله دقیقا مشخص شود . محدوده ی مفهومی و موضوعی مسئله باید رعایت شود تا از تداخل در مسائل دیگر پیش گیری می شود .و از گزینش مسئله ترکیبی باید پرهیز نمود یعنی فقط باید یک بعد باید مورد مطالعه قرار دهد.یعنی یا علت شناسی و یا فرآیند شناسی و یا کارکرد شناسی

البته باید بستر مسئله مشخص شود .مسائل با بستر های جغرافیایی فرهنگی ،سیاسی، اقتصادی و غیره مرتبط هستند.

عنصر زمان در همه  پژوهش ها قاعده است و اهمیت دارد.البته اگر زمان مطرح نبود مکان مطرح است اگر مکان نبود بستر مطرح است.

ایشان فرمودند :

6.ابعاد مسئله بصورت کمی و کیفی است که پژوهشگردنبال  کدام بعد از مسئله پژوهش است.

در آخر ایشان فرمودند پژوهشگر باید در نظر داشته باشد  چه متغیرهایی در این مسئله اثر می گذارد .و حدود آنها را تشخیص دهد و سپس یک متغیر را در نظر بگیرید.

 كارگاه پايان نامه نويسي

 

 

 

 

 

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
  • 3
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

پژوهش و نوآوري

مركز تخصصي الزهرا ، سلام الله عليها قروه (سطح سه) رهبر معظم انقلاب در زمینه پژوهش فرمودند: بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدفهای والا دست پیدا کند. اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اردو
  • بدون موضوع
  • حج
  • روزه داری
  • شب قدر
  • عمل در قرآن
  • مفاله
  • مهدویت
  • نسشت مشاوره تحصیلی ، پژوهشی
  • نشست
  • نشست با طلاب
  • همایش
  • ولادت امام حسین
  • ولادت امام سجاد
  • کرسی
  • گارگاه

پیوندهای وبلاگ

  • آموزش پژوهش و نگارش علمي (حوزه)

اخبار

کد اخبار

حدیث روز

ابزار حدیث

مترجم

دیکشنری

رزمندگان

مهدویت امام زمان (عج)

ذکر هر روز

ذکر روزهای هفته

مهدویت

مهدویت امام زمان (عج)

k

u

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس