کارگاه پایان نامه نویسی و روش تحقیق
بسمه تعالي
در مورخه1396/09/08 جلسه ششم كارگاه آموزش پايان نامه نوسي و روش تحقيق با حضور خانم ملاولي استاد حوزه و دانشگاه در مركز تخصصي الزهراء سلام الله عليها شهرستان قروه برگزار گردید.
در اين كارگاه ابتدا كارهاي عملي جلسات گذشته طلاب بررسي گرديدايشان در اين جلسه فرمودند :
موانع و مشكلاتي بر سر راه پايان نامه وجود دارد ، مساله خاصي از قبيل بيماري و …كه طلبه و يا دانشجو نتواند پايان نامه را در موعد مقررش به پايان برساند .
سپس استاد روشهاي تحقيق را بيان كردند و فرمودند:
روشهاي تحقيق تقسيم بند ي هاي مختلفي دارند كه ما به مهمترين آنها اشاره مي كنيم .
1. تحقيق بنيادي (پايه اي):
تحقیقات بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می پردازد و درصدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. ممکن است یک پژوهش بنیادی در زمانی که انجام می شود کاربرد عینی و مشخصی نداشته باشد اما در دراز مدت مبنایی برای توسعه دانایی و انجام سایر پژوهش ها خواهد بود.
هدف این نوع تحقیق ایجاد نظریه از طریق کشف اصول یا قواعد کلی است و توجهی به کاربرد عملی یافته ندارد، نتایج این گونه تحقیق اغلب مجرد و کلی است. (هدف از این نوع تحقیق بیشتر نظریه پردازی است)
2.تحقیقات کاربردی :
تحقیقات کاربری تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندی ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می شوند را برای حل مسایل اجرایی و واقعی به کار می گیرد. (غالباً در تحقیقات کاربردی، اصول علمی تدوین شده در تحقیقات پایه، مبنای کاربردی شدن قرار می گیرند.)
این تحقیقات بر روی یافتن راه حل مسائل فوری با ماهیت عملی متمرکز می شود و بنابراین این تحقیقات جنبه عملی داشته (نتایج این تحقیق عینی و مشخص است.) و معمولاً خود محققین در کاربرد نتایج دخیل می باشند. این نوع تحقیق برای بکار بردن شیوه جدید در جهت زندگی بهتر در جامعه به کار برده می شود.
3.تحقیق توصیفی
شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند شناخت بیشتر شرایط موجود و یا یاری رساندن به فرآیند تصمیم گیری باشد.مثلا مي خواهيم موضوعي را درنهج البلاغه توصيف كنيم
4. تحقيق تبييني :
اين نوع پژوهش به دنبال علت يابي و يا ريشه جويي پديده هاي مورد مطالعه مي باشد و پرسش اصلي که تحقيق تبييني پاسخگويي به آن را در نظر دارد، در قالب « چرا» مطرح ميشود.
5 تحقيق تحليلي:
يك موضوعي را تحليل مي كنيم
6.روش کتابخانه ای:
روش های کتابخانه ای در تمامی تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی در بعضی از انها در بخشی از فرآیند تحقیق از این روش استفاده می شود و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از حیث روش ، ماهیتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای است.
در تحقیقاتی که ظاهرا ماهیت کتابخانه ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش های کتابخانه ای در تحقیق خود هستند.
در این گروه تحقیقات اعم از توصیفی ، علی ، همبستگی ، تجربی و غیره ، محقق باید ادبیات و سوابق مسئله و موضوع تحقیق را مطالعه کند .
در نتیجه ، باید از روش های کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب اعم از فیش ، جدول وفرم ، ثبت و نگهداری نماید و در پایان کار نسبت به طبقه بندی و بهره برداری از آن ها اقدام کند.
7.روش های میدانی :
روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون از جمله جامعه ی انسانی یا سازمانی برود و با مراجعه به افراد یا محیط ، و نیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنی افراد ، اعم از انسان ، مؤسسات ، سکونت گاه ها ، موردها وغیره ، اطلاعات مورد نظر خود را گرد آوری کند.
در واقع ، او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتی خود را به میدان ببرد و با پرسشگری ، مصاحبه ، مشاهده و تصویربرداری آنها را تکمیل نماید و سپس برای استخراج ، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل به محل کار خود برگردد.